Hortensia ‘Annabelle’ in een netje.



Hydrangea ‘Annabelle’ is heel populair in de Nederlandse tuinen. Jaloers kijk ik naar de enorme bloemschermen bij andere tuinliefhebbers. Hoewel ik ‘Annabelle’ op de meest vochtige plek van de tuin heb geplant, krijg ik nooit mega grote bloemschermen. Misschien is de grond toch te droog?

Een ander ding waar ik geen rekening mee had gehouden toen ik ‘Annabelle’ in de grond stopte, was de wind. Aan de Zeeuwse kust waait het altijd en soms heel hard. Eén keer windkracht 7 en het mooi is van ‘Annabelle’ af. Het blad beschadigd, de bloemen plat op de grond.

Verplanten naar een beschut plekje in de tuin? Daar is wat voor te zeggen. Maar mijn borders zijn overvol. ‘Annabelle’ zal het met de toebedachte plek moeten doen.

Tijdens een bezoek aan kwekerij de Goede Aarde zag ik een oplossing voor dit winderige probleem. Ik werd door Frans Geijsels op een donkergroen plastic net geattendeerd. De mazen zijn ongeveer 10x10 cm. (Het net is daar te koop, maar ook in een tuincentrum)

Het net wordt over de plant gelegd. Alvorens het net te plaatsen is het verstandig enige meditatie oefeningen te doen. Het net zit bij mij altijd ongelofelijk in de knoop! Het net valt niet op maar geeft wel veel steun. Vervolgens groeit de plant door het net heen. Het is een uitkomst. 

Hortensia ‘Annabelle’ staat stormvast. Zo is het maar net!

Voor open tuindagen zie:


                         romantischerozentuin.nl

Het net is geplaatst.

Het net valt niet meer op.

Het net.
 

Reacties

  1. Dat lijkt me een goed idee.Ik heb hetzelfde probleem met de wind hier in Bretagne.Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten