Bloembollen, nonchalant geplant.



Elk jaar hoor ik: tulpen, dat is me te stijf. Maar er is een andere manier van planten die een natuurlijke uitstraling geeft. Bloembollen strooien!

Deze natuurlijke aanpak zag ik jaren terug op de Keukenhof. Moeilijk is het niet.

Zo ga ik te werk:

Bedenk een mooie kleurcombinatie. Let op bloeitijden. Er zijn vroege, midden en late soorten. Je kunt nog zo’n mooie kleurencombinatie verzinnen, maar als de bollen niet tegelijk bloeien dan komt er van de combinatie niets terecht. Verder is er nog een ander belangrijk punt; de aantallen. Voor een leuk effect neem ik 15 tulpen per m2. Soms meer, voor een extra accent!

Het planten:

Stap 1. Doe de tulpenbollen voor het te beplanten tuingedeelde bij elkaar in de kruiwagen en meng ze goed door elkaar.

Stap 2. Strooi de bloembollen uit over de border.

Stap 3. Daar waar de bollen vallen worden ze ook geplant. Het planten doe ik met een klein schepje. Het verbaasd me steeds hoe snel het planten gaat. Ik doe er zo’n 300 in een uur. (Als de grond niet te zwaar is)

In april is het elke dag genieten van het eindresultaat!

Als de bloembollen zijn uitgebloeid laat ik het overgrote deel ervan in de grond zitten. De planten uit de border groeien over het loof heen. Zo kan het blad afsterven, zonder dat het stoort.

Wel bestel ik elk najaar bloembollen bij. Ongeveer een derde van de aantallen verdwijnt. 

Inmiddels zitten er een paar duizend bollen in de grond. Nu nog een half jaartje wachten....

Voor open tuindagen zie: 

                                             romantischerozentuin.nl

Stap 1.De bloembollen in de kruiwagen.
Stap 2. Bloembollen uitstrooien in de border
Stap 3. Planten waar de bol is gevallen.
Eindresultaat, een tulpenveld in april.













  

















Reacties