Zaaien, verspenen en verplanten.

De plastic kasjes moet binnenkort worden afgebroken op het terras. Wat erin staat moet eruit. Er moet plaats komen voor de bank om van de lentezon te genieten.

De witte digitalis die ik afgelopen najaar zaaide is vandaag verspeend. Ze heten Snow Thimble; sneeuw vingerhoedje. Is dat geen schattige naam voor vingerhoedskruid? Ik heb 25 prachtige planten. Ik zie het voor me, een veldje tegen de heg! Ze staan nog in de kas bij te komen, tot de wortels zijn aangeslagen.

In november zaaide ik Lathyrus odorathus in wc rolletjes. (lees meer hierover in januari) Ze zijn nu zo groot dat ze in de pluktuin kunnen worden geplant. Om de wortels zo min mogelijk te beschadigen plantte ik ze met wc rolletje en al. Ik heb er vliesdoek over gelegd, de felle voorjaarszon zou de tere blaadjes zeker kunnen verbranden.
  
Als laatste heb ik Phacelia gezaaid in de volle grond. Dat zaaien stelt niet veel voor. De grond in de pluktuin had ik afgelopen najaar al gespit. Phacelia heeft prachtige bloemen die ook heel lang op de vaas staan. De kleur is lavendel blauw. Zaaien gaat heel gemakkelijk.

Een situatieschets hoe dat in zijn werk ging: Ik zette een ketel water op, haalde het Phacelia zaad van boven uit de zaden doos, liep naar de pluktuin en strooide het zaad uit. Eenmaal weer binnen ging de ketel fluiten. Tijd voor thee.

Werkelijk zaaien van Phacelia, dat is voor flierefluiters!

Voor open tuindagen zie: 


                            romantischerozentuin.nl

Phacelia gemakkelijk te zaaien.