Sneeuwklokjes, een goed begin van het nieuwe tuinjaar.

Onder de dorre takken vond ik vandaag de eerste sneeuwklokjes in bloei. Dat is voor mij meteen het sein om te gaan snoeien. Als er iets gaat gebeuren in de tuin wil ik er wel voor 100% van genieten.

Jaren terug bezocht ik voor het eerst een sneeuwklokjesbeurs. Daar aangekomen dacht ik nog: een sneeuwklokje is een sneeuwklokje. Maar dat bleek een volstrekt verkeerde gedachte. Er zijn honderden verschillende soorten. Ideaal voor een verwende tuinvrouw zoals ik, die de tuin al meer dan vol heeft. Een sneeuwklokje kan er altijd wel bij! De prijzen bleken daarbij ook heel pittig, dus het budget slonk meteen als sneeuw voor de zon!

De eerste bijzondere sneeuwklok die ik kocht was: Galanthus ‘Magnet’. Een prima keus, aangeraden door Gert-Jan van der Kolk. Dit sneeuwklokje heeft een opvallend lang steeltje waar het klokje aan hangt. Als het waait, zo vertelde Gert-Jan, lijkt het alsof het klokje door de grond wordt aangetrokken. Vandaar de naam,'Magnet’,(magneet) Hij wist het te brengen! Ik was meteen verkocht.

Op die sneeuwklokjesbeurs trof ik ook de sneeuwklokjes verzamelaars; de z.g. Galanthofielen. Je herkent hen meteen aan een beduimeld briefje met daarop de namen van sneeuwklokjes die ze graag willen toevoegen aan hun collectie. Ik ken er een die wel 160 verschillende sneeuwklokjes heeft. Pas maar op, voor je het weet ben je er ook een. Dan vind je het heel normaal om 10 euro voor een potje met een enkel sneeuwklokje te betalen!

Ik heb inmiddels een kleine collectie. Ze zijn in een hoekje van de tuin verstopt. Want ik heb gehoord dat sommige Galanthofielen wel eens met een schepje op stap willen gaan! 



Galanthus 'Magnet'

Reacties