Over baardirissen.

 
Foto Kwekerij Joosten

Half juni komt een berichtje in mijn mailbox: Uw pakketje van Hermes wordt zaterdag tussen 11.00 en 13.00u. bezorgd. Huh, een pakketje van Hermes? Wat zou daar in kunnen zitten? Misschien zo’n prachtige klassieke shawl? Van zuiver zijde….Mmm, ik zie de shawl al om mijn nek. Maar ik heb niks besteld, dus besteed ik er verder geen aandacht aan. Het zal wel spam zijn.

 

Maar zaterdag wordt er toch een pakketje van Hermes bezorgd. Razendsnel open ik het pakket. Wat zit erin? Geen zijden shawl. Wel twee baardirissen (Iris Germanica) en een mooie brief!

 

Dan valt het kwartje; Hermes is een Duits verzendbedrijf. En de baardirissen zijn mij tijdens de open dagen door een Duitse bezoeker beloofd. Wat een ontzettend vriendelijk gebaar van deze man. Zomaar ongevraagd iets doen voor een ander!  

 

De baardirissen hebben het taai gehad in het postpakket. Daarom pot ik ze meteen op en zet ze in de schaduw. Juni is te droog en te heet om ze in de border uit te planten.

 

Maar nu -eind augustus- is het de perfecte tijd om de irissen in de grond te zetten. Mijn twee planten zien er goed uit. Er komen zelfs al worteltjes door het potje. Nu moet ik alleen nog een plekje vinden om ze te planten, zonnig en heet liefst vooraan in de border. 

 

Baardirissen planten zo doe je dat:

Zoek voor baardirissen het zonnigste hoekje in je tuin; eenmaal geworteld wordt droogte goed verdragen.

Maak een plant gat en zet de plant erin.

Doe aarde over de wortels, maar zorg ervoor dat de wortelknollen (rhyzomen) BOVEN de grond blijven. Dit laatste is heel belangrijk. Nog beter is het om de wortelknollen naar de zon te richten. 

Geef ze water. Daarna hoef je ze nooit meer water te geven!

 

Ik ken geen makkelijker plant; ze zijn verkrijgbaar in honderden kleuren. Er is een iris voor iedereen.

 

En de attente Duitse bezoeker heb ik natuurlijk ook twee irissen gestuurd.

Fijne week

Hetty

Dacht ik zo'n shawl te ontvangen?
Maar tot mijn verrassing zaten er twee baardirissen in!

Er is een baardiris voor iedereen....enkele soorten uit mijn tuin:




Baardirissen planten:
Zie je hoeveel wortels er zijn gegroeid in de afgelopen maanden?
De twee baardirissen geplant. Wortels onder de grond, wortelknol boven de grond.
Geef ze water. 
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


Wat je deze week van augustus in de tuin kan doen:
Zin in Baardirissen? Kijk eens op de website van Kwekerij Joosten
Heb je Baardirissen die niet meer goed bloeien? Dan moet je ze misschien verjongen. Lees hier hoe dat doet: Baardirissen verjongen
Een regenachtige dag? Pluk bloemen uit de tuin en geniet er binnen van.  
Let op de dahlia's. Ze kunnen topzwaar worden nu ze volop bloeien. Zet er nog wat extra stokken bij als het nodig is.
Verzamel zaden op een droge dag. Zet de soortnaam en het jaartal erop. Bewaar ze in een papieren zak.

Mijn comments op jullie posts:
Connie: I have eaten more than ones from my Thajerplant. It is a beauty on the terras and tastes deliciously!







 

Reacties

  1. Aardige verrassing via de post! Prachtige bloemen hebben de baardirissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn wel heel mooi, deze baardirissen!
    Ik kan nu weer bij je reageren, maar een aantal malen was dat niet mogelijk, ik kon het reactievak niet vinden. Nu weer wel, gelukkig. Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten