Ik hou van dahlia's.


Ach dahlia’s; wat zijn ze zonnig en leuk. Je kunt er eindeloos van knippen en er heel veel bloemenvazen mee vullen. Maar dit seizoen ging niet alles van een leien dakje.

 

In het begin ging alles goed. De knollen van vorig jaar hebben het allemaal overleefd en ook de knollen die in de grond zijn gebleven voelen stevig aan. Maar het voorjaar is grillig, koud en nat. De slakken gingen in de aanval. Ik ook! Kill and attack. Na de regen een enorme periode van droogte. Toen moest ik onafgebroken water geven.

 

Zoveel werk, maar dan heb je ook wat. De meeste dahlia's staan in bloei. De zacht oranje dahlia’s op het terras staan te bloeien alsof er geen einde aan zal komen. Hommels vliegen de hele dag rond de bloemen. Deze dahlia’s heb ik gecombineerd met de groen/gele Helichrysum. Dit geeft contrast aan de donkere stengels van deze dahlia.  


Elke dag ga ik langs met mijn schaar en knip de uitgebloeide bloemen af. Soms is het moeilijk de uitgebloeide bloemen te herkennen. Knijp erin om daarachter te komen. Zijn ze zacht dan zijn ze uitgebloeid. Zijn ze stevig dan is het een knop.

 

Terwijl ik dat doe inspecteer ik ook de donkere stengels op luizen. Gek genoeg zijn die luizen net zo zwart als de stengels. Ik veeg de luizen eraf met mijn vingers. Vind je dit eng dan kan je natuurlijk handschoenen aandoen. Hoe dan ook, probeer de luizen onder controle te houden. Want een vaas dahlia’s vol luizen…..

 

Dat is geen topcombinatie op tafel! 

Fijne week

Hetty

Drie potten met dahlia's op het terras
Een gelukje. Ik plantte nog wat random leeuwenbekjes bij deze combinatie. Perfect in de kleur!
Knip met een schaartje elke dag de uitgebloeide bloemen weg. Dan bloeien ze langer.
Zie je de luizen op het midden van de foto?

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!


Wat je deze week van juli in de tuin kan doen:
Als het droog en heet is maai het gazon dan niet. 
Is het kattenkruid uitgebloeid? knip het tot 5 cm boven de grond af. In september gaat het weer bloeien. Je kunt dit ook met de vroeg bloeiende tuingeraniums doen.
Maak je niet te druk om de tuin, het is zomer! Kijk met een zonnige bril naar wat wel goed gaat en schrijf op wat je stoort. Dat laatste komt in september aan de beurt.
Ga je naar Frankrijk op vakantie? Mijn favoriete tuinen: lees er hier meer over Franse tuinvrouwen chapeau.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Je kunt het niet beter hebben; pompoenen uit de boom plukken. Ik hoop dat het gaat lukken.





 

 

Reacties

  1. Mooie combinaties in je potten. Krijg je de dahlia's er wel makkelijk uit aan het eind van het seizoen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten