Papaver, eigenzinnige beauty.

De papavers hebben het dit jaar fantastisch gedaan. In mijn tuin groeien er veel in allerlei kleuren zoals wit, paars, roze, mauve, grijs, rood en zelfs oranje. Of het door de vele regen komt weet ik niet, maar ze groeien dit jaar tot duizelingwekkende hoogte. 

 

Voor het kamerraam staat en donkere papaver somniferum van wel 1.40m hoogte. Na de overweldigende bloei kijken we nu naar de grote zaaddozen die, als het waait, af en toe zachtjes tegen het raam tikken. Deze papaver is de favoriet van menig bezoeker van mijn tuin. Daarom wil ik het zaad ervan oogsten. Het donkere paars is heel apart en combineert bij heel veel kleuren. 

 

Maar er zijn ook ‘gewone’ klaprozen (papaver rhoeas ) waar de bezoekers geen genoeg van konden krijgen. Die witte… ze wijzen naar een klaproos met zwarte meeldraden omringt door tere witte bloemblaadjes. Schitterend. Als tuinvrouw heb je niet veel zeggenschap over de plaats of kleur van de klaprozen. Papavers doen hun eigen ding. Ze groeien waar ze willen en daar heb je het mee te doen. De penwortel maakt het onmogelijk om ze te verplanten. Als de plek of kleur je niet bevalt dan kan je ze alleen nog uittrekken. 

 

Wanneer de zaaddozen rijp zijn sprenkel ik de kleine zaden door de tuin en wacht. Zo ontstaan er spontane combi’s op de meest vreemde plekken.


Want ik laat me graag verrassen door een klaproos. 

Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

De volgers die zich afgelopen week hebben aangemeld, van harte welkom.

Ik laat me graag verrassen door een klaproos.
De zaaddozen zijn ook mooi om vanuit de kamer naar te kijken.
Het zaad is kleiner dan een suikerkorrel
Uit één zo'n zaadje komt zo'n grote plant! Een wonder.
klaprozen in heel veel bijzondere kleuren....
.....grijsachtig roze.
Of deze kleur dat kan je zelf niet bedenken.
Papaver rhoes in wit met donkere meeldraden
In bonte mix ook leuk.
Sinds kort ook een oranje papaver in mijn tuin. 

Mijn comments op jullie posts:
Margo: Ik hoop nog iets te horen van mijnheer Hozelock.
Thuul: De enige die een elektriciteitsdraad doorknipt? Er zijn er meer dan je denkt!
Lisa: Hopefully we can count on mr Hozelock to solve our problems.
Jan: Een top tip. Haag knippen uitbesteden aan een tuinman. Dat doe ik ook. Maar soms moet je even bijpunten... en dan gaat het mis!
Margriet: De draad over mijn schouder is jouw oplossing. Mijn schouders zijn niet breed genoeg. Dat snoer rolt eraf. Gelukkig heb jij een man met erg brede schouders!
Zem: Als ik wat hoor van mijnheer Hozelock dan zal ik het delen op mijn blog.
Ellen: Je hebt altijd baas boven baas! Het geleende electriciteitsdraad ook nog doorknippen is het toppunt! Jij komt vast in de selectie als het een olympische sport wordt.




















 

Reacties

  1. Ik heb denk ik een mysterieus contactformulier, ik zie soms niet wat ik type. Dus maak zinnen niet af dan 🙈 Hier in de straat worden diverse malen oranje draden doorgeknipt inderdaad. De buurman heeft nu ook voor het grotere werk een op accu, of het echt ook op de beukenhaag gaat werken weet ik niet ; ik heb er al jaren een voor het kleinere werk.
    En via je broer krijg ik vast wel papaverzaad, ze willen nu mijn lilaatjes .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. That first dark poppy is a favorite to see. The white one is also beautiful. Well, lets face it, they are all beautiful. I have never seen the multi color one before.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zaai jij je papavers of zaaien ze zich vanzelf uit! Ik heb drie maal gezaaid, zelfs met voorzaaien geprobeerd. Maar alles is steeds opgegeten. En ik had nog wel van die mooie pastelkleurige zaden gekocht. Nu denk ik om de rest maar in september overal te strooien, kijken of dat wat wordt volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk zo'n gecombineerde papaver, Livia zou het een regenboogklaproos noemen. Wie weet een gat in de markt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten