De turboplanten.

Verleden week ben ik op de gezellige plantenmarkt in Amsterdam geweest. Op het Amstelveld schijnt de zon volop. De coronacoach paradeert op hoge stelten rond -zij heeft op die manier een goed overzicht- en op de achtergrond hoor ik twee mannen zingen: ‘wie wil er een stekkie van de fuchsia’. Kortom de sfeer zit erin!

 

En dan….dan sta ik opeens oog in oog met de schitterende Salvia Black and Blue. 70 cm hoog, vol bloemen! Mijn verstand zegt: dit is een turboplant, NIET doen. Maar mijn hart spreekt: KOPEN. Even uitleggen: Een turboplant is een plant die razendsnel is opgekweekt in een kas. Met optimaal licht, meststoffen en zonder ooit buiten te zijn geweest. Ik negeer mijn verstand en koop er twee.

 

Het gaat al mis bij het inpakken van de planten. Er breekt meteen een tak af. Toen had ik de koop moeten afblazen, maar ik was verblind door de schoonheid van de plant. Wel bedenk ik dat het geen optie is om met deze planten in Amsterdam te gaan shoppen. Ik draag de grote zware planten voor mijn buik en loop richting metro. 

 

Met mijn ov kaart in mijn ene kontzak en het mondkapje in de andere, hannes ik om de ov kaart in te checken terwijl ik met dezelfde hand ook het mondkapje probeer op te zetten. De planten hou ik stevig vast, ik kan niet riskeren nog een stengel van de planten te verliezen. Dan daal ik de roltrap af, ga voorzichtig de metro in en let op dat er geen stengels tussen de deuren achterblijven. Wat moet dit er gek uit hebben gezien. Een tuinvrouw verstopt tussen twee planten. Gelukkig kennen ze me daar niet!

 

De planten gaan na de metrorit meteen in de auto.

 

Maar thuisgekomen bemerk ik dat de planten er na de autorit heel anders uit zien dan toen ik ze in de auto stopte. Eén plant is perfect, maar de tweede, daarvan is alleen de wortel in de pot over. Er liggen 5 losse stengels naast….. Eigen schuld zegt mijn verstand. Dat heb je met turboplanten! 

 

Toch er zijn mogelijkheden. Ik snij 5 stekken van de stengels en zet de overgebleven bloemen in de vaas. De twee salvia’s plant ik in de tuin, één met en de ander zonder stengels. 

 

Zo eindigt mijn turboplanten avontuur. Met één goede plant, één wortel, 5 bloemstengels en 5 stekken. En de aanleiding tot een blog!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

De lange stengels gaan meteen in de vaas.
De naam spreekt voor zich: Black and Blue.
Troostvol, 5 stekken.


Ik koop gelukkig niet alleen turboplanten. Hier een update uit de tuin:








Nieuwe volgers: blij dat jullie meelezen. Voel je welkom!
My comments
Lisa: let’s enjoy the summertime! How is your garden?





 

Reacties

  1. Ik zie het gewoon voor me: je onontkoombare verlangen om die schoonheden mee te nemen, koste wat het kost.
    Prachtig. Maar je gaat het vast redden met de stekken en met jouw goede zorgen en foefjes zul je de verwende stakkers wel laten aansterken.
    Het is overigens heerlijk in je tuin, al zal het nu wel een natte boel zijn - ook fijn voor de dorstige grond.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schrale troost , in plaats van 2 heb je straks 7 planten als je stekken aanslaan. Wel een gedoe met die planten de metro in.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It will be a fine week after seeing all these beautiful blooms. I hope you have time to relax and enjoy all this.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn salvia Amistad en salvia Black and blue breken sowieso makkelijk af, moet je niet op een winderige plek plaatsen. Ik geef ze steun met bamboestokken en touw in hun grote potten, maar toch. Ze zijn er gevoelig voor maar kunnen wel tegen een stootje: als er iets afbreekt groeit het weer bij. En salvia's stekken gelukkig makkelijk. Mooie tuin, wat een droom :-) !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten