Sprookjes vertelling

De rozen zijn overwoekerd met hop. En dat terwijl ik toch alle hop voor de vakantie verwijderd heb. Het is een taai onkruid dat zich niet gemakkelijk laat temmen. Hop groeit meters per week; het lijkt wel iets uit het sprookje van Doornroosje. Of zoals je wilt, "Hoproosje".

 

Maar er is nog een sprookjes vertelling die door mijn hoofd spookt. Telkens als ik langs de appelboom loop hoor ik de boom naar me roepen: ‘pluk me, pluk me’. Herkennen jullie dat uit het sprookje van vrouw Holle? Maar de appelboom moet wachten en ook de rozenstruiken met hop.

 

EERST moet de treurige buxushaag eruit. Depri word ik van deze door buxusmot aangetaste haag. Weg ermee! Ik begin in het midden van de haag; daar zijn de struiken over het algemeen gemakkelijker weg te halen. Uit ervaring weet ik dat de begin en eindstruiken het diepste geworteld zijn. Aan het eind van de dag is de hele haag eruit. Een paar verbaasde buxusvlinders vliegen rond me. WAAR is de buxus gebleven? Weggetoverd? En WAAR zijn de eitjes die ik net heb gelegd?

 

Nu de haag eruit is kan ik de appels plukken, de hop uit de rozen te knippen en met mijn prins op het witte paard naar een kwekerij rijden om nieuwe planten te kopen. 

 

De buxusvlinders fladderen zenuwachtig rond de Lonicera haag. Deze haag lijkt dan wel sprekend op buxus, maar is toch een ander soort. Daar gaan hun eitjes niet op gedijen. 

 

Nee, voor de buxus vlinders is het sprookje uit!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers van deze week, welkom en veel leesplezier.

Hopbellen, mooi maar een taai onkruid.
Buxushaag. Tip van Hetty, begin in het midden.
Weg is de haag!
Buxusmot zoekt, waar zijn mijn eitjes? 
En om niet zoals in het sprookje van vrouw Holle met pek overgoten te worden.....
.... heb ik de appels geplukt!

Mijn comments op jullie blogposts:

Lisa: Here is your answer, the box hedge had to go!
Jan: de rust is weergekeerd in jullie tuin.
Nadezda: Lillies are a no-go in my garden. The red beetles like them as much as I do.




 

Reacties

  1. En je hebt nota bene de vrouwelijke hopplant met de mooie bellen!
    Ik moet het doen met de mannelijke hopplant met slechts bloemtrosjes,
    Als je in de buurt zou wonen zou ik je "onkruid" komen halen ;-)
    Weet je trouwens, Hetty, dat je de eerste jonge uitlopers van de hop in het voorjaar kunt eten?
    Als je het lekker vindt, heb je het probleem meteen opgelost:
    https://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/147870-hopscheuten-een-exclusieve-en-kostelijke-delicatesse.html
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En? Wat komt er ipv de buxus voor terug? Ik heb ze er ook uitgehaald nl....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It looks so open where the boxwoods were. Good job at getting them cleaned out. Too bad that beautiful moth causes such damage. Are you going to do something different here? I would be afraid that the moth would return in no time. The hops are so interesting. It is nice that you can use them in arrangements for the holidays.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De appels zien er appetijtelijk uit, welk ras heb jij?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten