De zwaluwen zijn terug!

rosa Frühlingduft
Het zou leuk geweest zijn om op bovenstaande foto de zwaluwen te hebben gefotografeerd. Het lukte me niet. Maar geloof me, de zwaluwen zijn terug! Ik ben blij om hun duikvluchten boven het huis te zien. Het geeft mij altijd het gevoel; we zijn compleet. De zomer komt er aan!

In de tuin lijkt het al wel zomer. De baardirissen die al langere tijd in mijn tuin staan zijn al in bloei. Verleden jaar heb ik nieuwe baardirissen gekocht. Er zitten knoppen in en ik wacht in spanning af wat het wordt. De naamkaartjes zijn nu al kwijt en eerlijk gezegd herinner ik me ook niet wat voor kleur ik gekocht heb. Slordig; maar vergeef me. Het was een impulsaankoop!

Alle Alliums staan er fantastisch bij. Ik heb twee nieuwe soorten aangeplant en ze bevallen me. Alliums zijn mooi in combinatie met rododendron en de allerlaatste tulpen. In de voortuin bloeien de eerste rozen. De zalmkleurige Frühlingduft is een plaatje tegen de zwarte schuur. Zoals de naam al aangeeft geurt deze roos heerlijk. Vooral bij stil, warm weer. De knoppen van de boerenpioen zie ik breken. Oei wat is alles vroeg dit jaar.

Zelf heb ik -ook vroeg- sperziebonen gezaaid (gelegd). Dit jaar heb ik voor Speedy gekozen. Een mevrouw op de markt heeft me er enthousiast over verteld. Ze kweekt ze in potten op het balkon. Speedy groeit goed en geeft snel een grote oogst. Dat is wat voor mij, want meestal ben ik op vakantie tegen de tijd dat de sperzieboontjes geoogst kunnen worden.

Om boontjes te leggen moet de aarde voldoende opgewarmd zijn. Wanneer je met je blote voeten op het gras kan lopen is het warm genoeg. Dat kan de ene dag wel en de andere niet. Dus heb, ook ik, de boontjes maar in potten gezaaid. (Drie keer drie boontjes in elke pot.) Ik ben laatst op een koude heldere nacht naar buiten gelopen om voor het slapen gaan de potten te beschermen tegen vorst. Je moet er wat voor over hebben! Maar afgelopen week zag ik Speedy boven de grond komen. Gelukkig.

Als je boontjes in de volle grond wil leggen denk ik dat het nu wel kan. Maar je kunt voor de zekerheid even checken door met blote voeten over het gras te lopen. Of ga voor mijn part gewoon op het gras liggen en kijk naar de lucht... Zijn de zwaluwen bij jou ook al terug?

Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers van deze week, hartelijk welkom en veel leesplezier.
rosa Frühlingduft
Roos Frühlingduft tegen de zwarte schuur.
rosa Frühlingduft
Frühlingduft geurt heerlijk.
Allium Early Emperor
Nieuw in de tuin Allium Early Emperor. Begint als een kwastje....
tulp Nightrider.
Hier in combinatie met de allerlaatste tulp Nightrider.
Allium Purple Sensation.
Allium Purple Sensation. Lekker pittig van kleur......
Iris Hollandica
.....en mooi met Iris Hollandica.
Baardirissen Classic Look.
Baardirissen Classic Look.
baardiris Night Ruler.
De zwarte baardiris Night Ruler. Deze geurt naar chocolade!
Sperzieboontje Speedy
Sperzieboontje Speedy. Dat wordt smullen deze zomer!



Reacties

  1. De Boerenzwaluwen zijn bij ons ook terug en ze hebben al eitjes.
    Prachtig die donkere baardiris en dan nog geurend ook.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie wel zwaluwen vliegen bij ons langs de rivier.Vroeger bij mijn ouderlijk huis hadden we ieder jaar nesten tegen de balken van het huis.Ze doen mij daarom altijd aan vroeger denken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your roses and Irises are gorgeous. I wish I could smell them. Nice to have some green beans coming on.
    Yes, the swallows are back. Our neighbor has a martin house and they have been back for a week or two. I am afraid with all the cold weather they might not be able to feed their babies. It is due to get warm the end of this week though. All should be better for them then.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp je enthousiasme voor een mals maaltje bonen uit eigen tuin.
    Vergeet alleen niet dat de insecten luis en spint ook dol zijn op de bonen
    plant. Hou de bonen dus uit de buurt van de rozentuin.
    Luis kan je te lijf gaan met zeepwater in combinatie met spiritus.
    Spint is een lastiger insect en kan eigenlijk alleen biologisch bestreden worden
    met roofmijten (Phytoseiulus).
    Als je nu al begint met het wekelijks spuiten of aangieten van de bonen met
    knoflookwater dan zal dat in ieder geval een afwerend effect hebben op
    insecten in het algemeen. Ze vinden die geur weerzinwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, de alliums en de baardirissen: het wordt steeds mooier in je tuin.
    Maar met het zaaien en/ óf naar buiten brengen van vorstgevoelige planten moeten we nog even geduld hebben tot het einde van de week.
    We zitten overduidelijk in de IJsheiligen, wat een koude noordenwind!
    Mijn tomatenplanten staan ongeduldig te wachten in de serre: in het weekend gaan ze naar buiten in een grotere pot ; - )
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten