Tuinieren maakt gelukkig step 10. Druk, druk, druk.



Deze post schrijf ik om jonge vrouwen te inspireren om te gaan tuinieren.

Lieve tuinmeisjes,

Deze maand heb ik geen enkele foto van jullie ontvangen. Wat is er met jullie aan de hand? Nu al in winterslaap? Wakker worden! Wat hoor ik? Ben je helemaal tevreden met je tuin? (Ik vraag me af of dat überhaupt kan) Slaap dan lekker door. Zo niet lees verder.

Herfst is de drukste tijd in de tuin. Er is zoveel te doen:

Heb je een MOTTIG GAZON dan is het nu de tijd om het te verticuteren. Huur een elektrisch apparaat bij de bouwmarkt. Daarmee is het snel gebeurd, want met alleen gras verticuteren ben je nog niet klaar! Lees meer over gras verticuteren

KNIP DE HEG strak. Je moet er tenslotte de hele winter weer tegenaan kijken.

Nu is de ideale tijd om planten te delen. Ik hoor jullie al denken, wat ZIELIG voor die plant. HELEMAAL NIET. Haal de plant uit de grond en deel hem in twee of drie of vier of VIJF! Plant de beste delen opnieuw in de grond, vergeet niet water te geven en volgend voorjaar…. je zult eens zien!

Een tip die ik ontving van een jonge tuinvrouw: Ga eens kijken in de koopjeshoek van het tuincentrum. In deze tijd zijn er veel planten in de SALE. De planten zien er soms wat treurig uit, maar ze zijn niet dood, alleen uitgebloeid of in rust. Is het naambordje weg en  weet je niet wat voor plant het is, wat geeft het! Doe eens gek en ga ervoor!

En als je toch in het tuincentrum bent; KOOP BLOEMBOLLEN. Bloembollen doen het vanzelf mits je ze in de grond stopt natuurlijk. (Ik hoor soms verhalen over bloembollen die in het voorjaar nog in de kast liggen!) Kijk niet alleen naar het mooie plaatje aan de voorkant. Want lieve tuinmeisjes, het is al net als een man kiezen, HET GAAT OM DE INHOUD. Hoe zien de bollen eruit? Zijn ze beschimmeld of beschadigd? Koop ze dan niet. Ik plant de bloembollen eind oktober. Zet het alvast in de agenda zodat je het niet vergeet!

Plant iets kleurigs in de plantenbakken op het balkon. Er is volop keuze, viooltjes bijvoorbeeld.

Pluk appels en peren. En als je moe van alle inspanning met een mok thee op de tuinbank neerploft, dan weet je het weer. Hoe heerlijk het is om buiten bezig te zijn.

Want hoe gek het ook klinkt, zelfs de grond onder je nagels maakt op een of andere manier GELUKKIG!




Mijn oogst druiven, appels en zwarte mais.


Deel planten........


...... Ik heb 12 nieuwe planten van deze kluit!


Koop bloembollen.......


Let niet alleen op het mooie plaatje....


.......check de bollen.


Zet iets kleurigs in je container.....


....zo leuk om naar te kijken.


Verleden jaar kocht ik deze Clematis voor de halve prijs. Kijk nou eens!

Alle nieuwe volgers van harte welkom.

TERUG LEZEN:
tuinieren maakt gelukkig step 5. De verleiding
tuinieren maakt gelukkig step 6. The Battle
tuinieren maakt gelukkig step 7. Het experiment
tuinieren maakt gelukkig step 8. Dromen
tuinieren maakt gelukkig step 9. Bootcamp


I am writing a series 'How gardening makes you happy', to make young women enthusiastic for gardening.

Dear garden girls,

This month I have not received one single picture from you. What is wrong with you all? Are you already in hibernation? Wake up! What do I hear? Are you completely satisfied with your garden? (I wonder if this ever is possible). If so, sleep well. If not, read further.

Autumn is the busiest time in the garden. There is so much to do:

In case you have A TATTY LAWN now is the time to scarify it. Hire an electrical machine at the hardware store. So the job is done quickly, after all there are more things to do.

Cut the HEDGE tight so you can enjoy your work all winter long.

Divide your plants. At the very moment it is ideal. Do you think it is a sad thing for a plant? IT IS NOT. Take the plant out of the soil and divide it with a spade or a knife into two or three or four or FIVE! Replant the best parts again, do not forget to give water and next spring.... You’ll be surprised!

A tip, I received from a young garden girl: At this time of the year many plants are half priced at the garden centre. The plants sometimes look a little sad, but they are not dead, just at rest. In case the nametag is gone and you do not know what the plant is called, who cares! Go for it! Try something adventurist!

And now you are in the garden centre already, BUY FLOWER BULBS. Bulbs always perform, if you put them in the ground of course. (I sometimes hear stories about flower bulbs that remain on the cupboard until spring!) Do not just look at the beautiful picture at the front. Because dear garden girls, it is just like choosing a man, it is all about the CONTENT. What do the bulbs look like? Are they mouldy or damaged? Don’t buy them. I plant the bulbs at the end of October. Write it in your agenda, so you will not forget!

Plant something colourful in the containers on the balcony. There is plenty of choice, for example, pansies.

I am sure, after a day of hard work, sitting tired on the garden bench with a mug of tea, you will feel it again. How good it is to be out in the garden.

It may sound crazy, but somehow even the soil under your nails makes you feel HAPPY!



Reacties

  1. Wat nu, geen tuinjongens ?
    Leerzaam voor iedereen.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HiHiHi !
    Je schrijft het weer zo heerlijk op.
    En ja,laat ik vandaag nu ook flink
    in de tuin bezig zijn geweest.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk weer...je moet toch onderhand wel veel 'nieuwe jonge meiden' aan het tuinieren gekregen hebben.. Hier gebeurt niet veel in de tuin, op een gegeven moment ben je wel uit gescheurd/gedeeld .
    Bollen heb ik wel klaar staan om in de grond te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk geschreven Hetty, zo moeten de tuinmeisjes toch wel geïnspireerd raken. Zelf prijs ik me gelukkig dat ik een flinke tuin heb, zeker nu het leven niet zo meezit. Ben ik bezig in de tuin dan vergeet ik alles en voel ik me ook nu gelukkig en dankbaar dat ik met mijn handen in de grond kan wroeten.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dear Hetty,
    your advice is very practical, yes, I need to buy more bulbs. It's time to plant them here too, till the end of October. I divided my hostas and planted on the new bed, your photos show well how you do this.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Das ist doch die Staudenclematis 'Praecox', liebe Hetty, die Du zum halben Preis erstanden hast und die sich dort am Boden wälzt. Ein Post darüber liegt bei mir schon auf Entwurf. - Ja, ich liebe es auch, Stauden zu teilen und zu vermehren nach dem Motto aus 1 mach 6. Schön sieht Dein bepflanzter Korb aus und die Blumenzwiebeln machen neugierig auf den Frühling.
    Groetjes
    Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben nieuw hier en een man, geen idee of je opzet geslaagd is, ;-) ik bol toch al wat uit

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten