Rebels oranje.



Deze week wil ik jullie vertellen over een inspirerende ontmoeting tijdens de open tuindagen. Een ontmoeting met ver strekkende gevolgen.……..

De bezoeker in kwestie neemt -nadat hij de tuin heeft gezien- plaats aan de houten tafel in de schuur. Ik schenk een mok koffie voor hem in. Al snel gaat het gesprek over bloembollen. Hij blijkt een enorm liefhebber. We praten niet alleen over soorten maar ook over tulpen kleuren. Over dit laatste zegt hij: “Oranje wordt in de tuin wereld over het algemeen niet als smaakvol gezien. Is dat niet vreemd”. “En geel?” voeg ik eraan toe, “ Dat is ook een ‘foute’ kleur”.

Er volgt een geanimeerd gesprek. We zijn het met elkaar eens. Oranje, waarom zou dat niet kunnen! We spreken af dat we dit najaar oranje tulpen zullen bestellen. “Oranje; lekker rebels”, zegt hij als hij afscheid neemt.

Ik hou woord en bestel oranje tulpen. En omdat ik in een rebelse bui ben, bestel ik er ook gele, roze en witte bij. Allemaal lelie vormige tulpen.

Helemaal uit de lucht gegrepen is deze kleur combinatie niet. Zie bovenstaande foto van IJslandse papavers. Die vind ik namelijk om van te watertanden.

Oranje, geel, roze en wit, samen in één perk. Een gewaagde kleurcombinatie. Zien jullie het voor al je?

Dat wordt wat komende lente. Ik ben benieuwd of de bezoeker komt kijken!


romantische rozentuin

Nieuwe volgers van harte welkom.



T. 'Ballerina'. Ik heb er 100 besteld.


Ik hou wel van die lelie vorm.



Niet voor het eerst kies ik voor oranje...........T. 'Suncatcher'.


........ Narcis 'Geranium' met oranje en rode tulpen.


Dit lichte oranje/geel is ook mooi. T. 'Bright Gem'


Afgelopen voorjaar de Murillo mix tulpen in mijn tuin............


............. in heldere kleuren.


Deze tulpen fotografeerde ik op Keukenhof. 


Nogmaals Keukenhof. Die houden wel van een kleurtje!


Rebellious orange

This week I would like to tell you about an inspiring meeting during the open garden days. A meeting with far-reaching consequences ...... ..

This particular visitor seats himself, after his tour around the garden, at the wooden table in the barn. I serve him a coffee. Quickly we are talking about flower bulbs. As it turns out he is a big tulip admirer. We are not only talking about tulip varieties but also about tulip colours. About this latter, he says: "Orange is generally not considered to be a tasteful colour in the garden." “And what about yellow?" I add to the conservation, "That's also a ‘wrong’ colour."

An animated conversation follows. We totally agree with one another. Why not use orange in the garden! We agree we will both order orange tulips this autumn. "Orange; very rebellious " he says as he says goodbye.

I stick to the agreement and order 100 orange tulips at my bulb supplier. And because I am in a rebellious mood, I order yellow, pink and white too. The tulips I choose are all lily-shaped.

The combination does not come totally out of the blue. See the picture above of Icelandic poppies. I think that is a mouth-watering combination.

Orange, yellow, pink and white tulips; together in one border. What an outrageous combination. What do you think?


It will certainly be a colourful spring. I wonder whether my visitor will return to take a look!

Reacties

  1. Wat is dat toch met kleuren, ik ben gek op de kleur geel.
    Gelukkig houdt de natuur geen rekening met kleuren.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk Hetty, ik houd ook wel van wat kleur en weiger pertinent aan modes mee te doen. Ik vind je kleurencombi geweldig en ben nu eindelijk zeker van plan je tuin ook in het voorjaar eens te bezoeken.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad,waarom zou oranje een foute kleur moeten zijn.
    Is juist een vrolijke opvallende kleur.
    Groot gelijk,dat je er helemaal voor gaat.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De oranje Ballerina is prachtig en ze geurt ook nog eens heerlijk! Oranje boven! Ze is ook wonderschoon in combinatie met een donkere tulp, zoals Queen of Night. Wordt lekker knallen deze lente in Oostkapelle.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De gemengde combinaties met wit, geel en oranje zijn prachtig. Vrolijk en luchtig en echt voorjaarsachtig.
    Ik ben altijd weer dol op mijn oranje en gele papavertjes.
    Je laat in het voorjaar vast wel zien hoe de combinaties zijn uitgepakt.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Das erste Foto mit dem Mohn gefällt mir auch, liebe Hetty, obwohl ich schon mit der Farbe Gelb in meinem Garten Probleme habe. An Orange habe ich noch nie gedacht. Ich bin sehr gespannt auf Deinen 'rebellischen' Garten im nächsten Frühjahr. Maxima & Willem werden die Farben sicher gefallen und vielleicht hat Dein Gartenbesucher sich ja auch überzeugen und begeistern lassen.
    Weil man im Frühling ausgehungert und süchtig nach Farben ist, denke ich, dass es ein schönes Bild abgeben wird. In England gibt es ja die wildesten Farbzusammenstellungen. Es muss ja auch nicht immer dasselbe sein. Das wird mit der Zeit auch langweilig.
    Groetjes
    Edith

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten