Blanchefleur, de honderd bladige roos.


In de 17e eeuw werden er door Nederlandse rozenkwekers veel rozen veredeld. Deze rozengroep wordt Rosa centifolia genoemd . De honderd bladige roos. In die tijd waren de gevulde rozen erg geliefd. Ze werden veelvuldig geportretteerd op indrukwekkende bloemstillevens.

Een honderd bladige roos, wat romantisch. Ik bedenk hoe we vroeger de blaadjes van een madeliefje afplukten: hij houdt van mij…. hij houdt niet van mij,…. hij houdt van mij… Met een honderd bladige roos ben je wel even bezig!

Ik vertel mijn man hoe we vroeger de blaadjes van een bloem afplukten, maar hij heeft een heel andere benadering.  “Honderd blaadjes, dat is een even getal,” zegt hij, “ Als je begint met hij houdt van me, dan eindig je met hij houdt niet van me.”

Dat is wel erg praktisch. Ik kies toch voor de romantische benadering. Ik pluk een roos van de struik 'Blanchefleur'. Voorzichtig begin ik.

Ik hou van je…..
Sterke zoete rozengeur

Ik hou niet van je…..
Bruine bloemen na een forse regenbui.

Ik hou van je…..
Ongedwongen struikvorm

Ik niet hou van je…..
Wilde takken die soms andere bloemen verdrukken.

Ik hou van je…..
Gevulde bloemen in zachte pastel kleuren

Ik hou niet van je…..
Dat je maar eenmaal bloeit

Ik hou van je…..
Ouderwetse uitstraling.

Ik hou niet van je…..
Venijnige doornen die me steeds prikken.

Ik hou van je…..
Ik hou niet van je…..

Ik ben bij het laatste bloemblaadje aangekomen.

Blanchefleur….. Natuurlijk hou ik van je!





'Blanchefleur'........


 .............de naam is al romantisch.


Ik hou van je.... ik hou niet van je......


'Blanchefleur' in de tuin, zoete rozengeur op de bank.


Ik maak ook een romantisch bloem stilleven.


Is dat niet geweldig in het keukenraam?


'Blanchefleur' en clematis 'Durandii'.



Detail van een bloemstilleven met Rosa centifolia. Jan van Huysum.


Het hele schilderij. Rijksmuseum te Amsterdam.

Blanchefleur, the hundred-leaved rose.

In the 17th century, Dutch breeders developed many roses. These roses are generally known as Rosa centifolia; the hundred leaved rose. In those days, the stuffed roses were very popular and were often portrayed on impressive flower still lives.

A hundred leaved rose, how romantic I thought. I remember how we used to tear off the petals of a daisy; he loves me .... he loves me not .... he loves me ... With a hundred leaved rose that will take some time!

I tell my husband about the tearing off rose petals, but he has a very mathematic approach to this issue. "Hundred, is an even number," he says, "When you start with:  he loves me, then you end up with, he loves me not."

That is too practical for me. I’d rather go for the romantic approach. I pick a rose from the shrub Blanchefleur. Gently I start.


I love you…..
Because of your sweet scent of roses

I love you not…..
For your brown flowers, after heavy rainfall.

I love you…..
Unconstrained shrub.

I love you not.....
For your wild branches that sometimes afflict other flowers.

I love you..
With your double flowers in soft pastels.

I love you not…..
For the fact that you flower only once.

I love you..
Sweet rose, with that old-fashioned look.

I love you not…..

You with your vicious thorns that prick me.

I love you…..
I love you not…..

Finally I'm at the last petal….


Blanchefleur ..... Of course I love you!






New followers a warm welcome.

Reacties

  1. O wat heb ik genoten van dit verhaal Hetty, die man van je heeft wel een heel droge humor. Ik ben ook dol op bloemstillevens, Jan van Huysum heeft er heel wat gemaakt, zag ze zelfs vorige maand in het Fitzwilliam Museum in Cambridge.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Une charmante comptine appropriée à ce rosier délicieusement romantique. J'ai beaucoup apprécié l'élégance de ton bouquet et je suis émerveillée par ce charmant tableau. Une merveille ce rosier que je n'ai pas encore retenu.
    Belle journée...jocelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, nuchtere man heb je! Zal je net een roos hebben met 99 blaadjes...(want ik neem aan dat niet iedere roos exact...)
    Maar hoeveel blaadjes hij ook heeft, hij is prachtig! Het lijkt wel een pioenroos in het klein!
    Fijne week!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige roos is dat.
    En natuurlijk eindigde het bij : Ik hou van je.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En mijn hart heeft ze ook gestolen, wat een prachtige roos en kleur...zo mooi en je hebt haar ook een mooie plek in de tuin gegeven....en ook in de vaas echte romantiek....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Diese Rose könnte auch in meinem Garten stehen - scheint wie für mich gemacht zu sein. Ich liebe auch die gefüllten Rosen sehr - auch wenn die Bienen daran keine so große Freude haben. Für die Bienen pflanze ich andere Blumen. Vielen Dank für die schöne Liebeserklärung an Blanchefleur ... LG Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk verhaal heb je er van gemaakt zeg! Wat kunnen we toch druk zijn met
    ze hè! Maar wat een prachtroos is dit!
    Heerlijk om zo'n nuchtere man te hebben....dat is wel goed voor ons romantische zielen! haha.

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schoonheid. Fijne avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige roos! Ik hou ook van gevulde rozen, zo bijzonder. En je hebt er een mooi stilleven van gemaakt met de clematis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I learned about a centifolia rose but have never believed that they are hundred. In fact it's true, Hetty, you confirmed this. Love your vase!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtroos Hetty. Ik denk dat ze te groot wordt voor mijn tuintje. Maar ik geniet van de prachtige beelden van jou. Ik ben helaas op vakantie als je open tuin houdt. Ik wens je veel bezoekers.
    Heerlijke dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Old-fashioned fragrant roses are my favourite. These look fantastic, Hetty.
    Thank you for joining us at the Floral Friday Fotos meme.
    (Somehow I think my comments are not coming through)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten