Knoflook, een dilemma.


Als ik knoflook eet heb ik dagenlang last van een knoflook adem. Daarom gebruik ik nooit knoflook in de keuken. Maar toen ik de Esculaap-ui zag, een knoflook soort, wilde ik die toch eens in mijn tuin proberen.

Verleden jaar kocht ik bij bloembollen handelaar Peter Nijssen enkele teentjes van deze Esculaap-ui. (Allium sativum ophioscorodon) In het najaar heb ik ze in een terracotta pot geplant. Al snel kwamen er sprieten boven de grond. 

In juni ging de rechte stengel zich opkrullen. Met wat fantasie lijkt het op het esculaapteken van een dokter. Daar dankt deze knoflook soort zijn naam aan. Het is heel decoratief.

Enkele weken later strekte de stengel zich helemaal uit. De bloemknop groeide. Helaas is de bloei niet zo bijzonder. Het is een wat suffe witte kleur. Nadat de plant is afgestorven heb ik de teentjes opgegraven en netjes gedroogd. Er kwamen echter heel veel teentjes knoflook uit de grond…...

En zo ontstond een knoflook dilemma.

Als ik alle teentjes opnieuw plant, heb ik er volgend jaar nog meer. En het jaar daarop….. het is gewoon niet te overzien!

Of moet ik uiteindelijk toch aan de knoflook en de slechte adem op de koop toe nemen?


Wat zal ik doen? Zal ik ze herplanten of niet!



Knoflook klaar om te planten.


Juni. Voordat de plant bloeit gaat de stengel in de krul. 


Daarna groeit de stengel weer rechtop.


Esculaap-ui, met wat fantasie ziet het er uit als het esculaap teken van de dokter.



Bloemen en teentjes knoflook.


De bloei is niet echt spectaculair.


Teentjes knoflook op tafel.


Bloemen.


Dilemma. Gedroogde knoflook; zal ik ze herplanten of niet?

English version:

Garlic, a dilemma.

Every time I eat garlic, I suffer from bad breath for several days. That's why I try to avoid garlic in my meals. But when I saw the serpent garlic, (Allium sativum ophioscorodon) I could not resist it. I had to grow it in my garden. So, I bought me a few cloves of this garlic from Peter Nijssen (a bulb supplier).

In autumn I planted the cloves out in a terra cotta pot. Soon, leaves appeared above the ground. In June, the straight stem started to curl. With some imagination it looks like the serpent sign of a doctor. That is why this type of garlic is named as it is. It is a very decorative plant.

A few weeks later, the flower buds burst open. But, as soon as the flowers appears the stem stretches out completely! The flower itself is not very special. It has a somewhat dull white colour.

After the plant died, I dug up the cloves and dried them properly. However, there were a lot of garlic cloves in the ground ......

And so my garlic dilemma arises: In case I would plant all these cloves again, I will have even more of them next year. And what about the year after that, and so on and so forth ..... It will be just incalculable!

Or should I finally start eating the garlic and take the bad breath into the bargain?

Gardening it really is a hobby full of dilemmas!


Reacties

  1. Geen idee, Hetty.
    Misschien heel beperkt terugplanten.
    Kun je er gedroogd ook iets decoratiefs van maken?
    Succes!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon lekker knoflook eten Hetty, wij doen het iedere dag en nemen gewoon een smintje en dan gaat het helemaal goed. Nog een tip als je het allebei eet, ruik je het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn erg leuk, ik geef ze altijd mee aan de bezoekers.
    Haast iedereen eet knoflook, niemand zal je ruiken en het is erg lekker in verschillende gerechten.
    Gewoon doen.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een bijzondere bloei,Hetty.
    Kun je ze ook in bloembakken of potten zetten ?
    Dan vermeerderen ze niet in je tuin.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie kleur hebben deze zeg! Een lust voor het oog.....maar niet voor je adem idd! Wij eten alleen knoflook als we zeker weten dat we thuisblijven.....niemand heeft er dan last van! En kan je ze, zoals Jan zegt, niet weggeven? Er zullen genoeg mensen zijn die het lekker vinden....ik houd me aanbevolen, haha!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ze zelf nog nooit gehad, maar ik ken ze wel. Ik zou het wel weten Hetty, gewoon weer planten en lekker knoflook eten, zo gezond. Als je niet ergens op bezoek gaat, kan het toch geen kwaad?
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk gezicht, die kronkel in de steel. Gewoon voor de sier in je tuin? Mooi toch? En lekker opeten, gezond! Fijne dag groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke informatieve post Hetty en ik zou zeggen, verwerk ze lekker in je gerechten en GENIET.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ces belles tètes d'ail sont pourtant bien sympathiques, c'est dommage que tu ne les supporte pas comme ingrédient dans un bon plat.
    Belle soirée

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben een echte knoflookfan....en heb geprobeerd om zelf knoflook te planten, er kwam ook een stengel aan, die verslapte om een gegeven moment en toen zat er een knolletje zo klein...kon je niets mee...dus volgend jaar beter....ik ga mij deze naam noteren. Ik vind trouwens de bloei wel heel erg mooi....fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We eat a lot of garlic in our house so we all have bad breath together and no one notices :) Congratulations on your huge harvest!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fabulous Hetty. Absolutely gorgeous flowers!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je kunt de kronkelstengel plus bloem nog in de knop eten, kreeg deze ingemaakt als augurk op een salade heerlijk!! Zijn nu aan t uittesten of we er geen knoflooklucht van krijgen maar wellicht wel leuk! Mochten er net 20 , was 1.50 per 20stengels 😎

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten