Zevenblad. Wat moet je ermee?





Mooi bloemetje vinden jullie niet? Het is echter de grootste vijand van elke tuinman/vrouw: zevenblad! Toen ik het zevenblad laatst achter de schutting zag bloeien, schrok ik. Als dat gaat uitzaaien…..

Zevenblad, (Aegopodium podagraria) is een hardnekkig onkruid. De wortels breken snel af als je het wilt uittrekken. En de stukjes die in de grond blijven, groeien meteen verder. In de zware kleigrond van mijn tuin is het een ramp. Ik haal de blaadjes er steeds af, om de plant uit te putten. Maar ik denk dat ik eerder ben uitgeput dan het zevenblad!

Zevenblad, wat moet je ermee? Ik kreeg laatst van een tuinvrouw wat tips. Ze vertelde me dat je het zevenblad kon eten. Zij was culinair erg onderlegd, dus ik hing aan haar lippen!

Al haar tips op een rij:

Wokken, heerlijk knapperig.
Zevenblad gehakt in een omelet.
Kook het als andijvie.
Als hoofdbestanddeel van pesto.
Gebruik het bij de groente in de nasi.

Het water liep me in de mond. Ik vroeg haar of er wel genoeg zevenblad in haar tuin groeide voor al deze gerechten. Ze had echter geen zevenblad in haar tuin.

“Hoe kom je er dan aan?” Vroeg ik nieuwsgierig. “Ik pluk het", vertelde ze me,"in het park”.


Had ik maar zo’n buurvrouw, ik weet nog wel een plekje!



In de vaas kan ook!


Het laat zich gemakkelijk combineren....


...en zo kan het ook niet uitzaaien.


Reacties

Gerry zei…
Ja, ik weet dat het in de tuin een ramp is. Maar in het park waar ik vaak loop bloeit het op dit moment volop en samen met de zaadpluizen van de distels een prachtige combinatie.
Ik wist niet dat je het kon eten.
Ik hoop dat je ervan afkomt!

Liefs, Gerry
Janneke zei…
Zevenblad........wie kent het niet. Ook ik heb enkele kleine plekjes in de tuin waar het steeds terugkomt. Niet genoeg om er mee te gaan koken, daarvoor ben ik te snel om het er uit te plukken.
Groetjes, Janneke
Ja,hoor het regelmatig dat Zevenblad zo hardnekkig is.
Maar mooi is hij wel.

Groetjes Ans
Madelief zei…
Het staat bij mij helaas ook in de tuin, maar het kweekgras vind ik nog erger. Het lukt mij niet om dat onder controle te krijgen.....

Bedankt voor de tip!

Fijne avond!

Madelief
Ben erg benieuwd of het smaakt!
Marian zei…
Wij hebben het gelukkig niet...maar ik vind de bloemen zooooo mooooi....en die haal ik bij de biurvrouw...die heeft genoeg :)