Jaloersmakende Narcissen.


Verleden jaar ontving ik van mijn vriendin uit het midden van het land, deze email. Ze had er de bovenstaande foto bijgedaan.

Weet jij wat dit voor narcisje is? Echt een schatje, 20 cm hoog, en de markt man wist niets beters te bedenken dan ‘grasnarcis’. Groetjes Y

Hoi Y,
Dat noemen ze een hoepelroknarcisje. Vind je dat geen enige naam? Ik heb er al jaren zin in, maar het komt er niet van om ze te kopen. Ik lees net even in de catalogus van Peter Nijssen over jouw narcis, dat deze een zonnig plekje wil en niet te droge grond. De volledige naam: Narcissus bulbocodium subsp. bulbocodium. Wat een naam, daar kan je toch niets mee in een tuincentrum!
Groetjes Hetty
 ******

Ik was natuurlijk wel een beetje jaloers op deze mooie narcis van mijn vriendin. Daarom heb afgelopen najaar eindelijk de knoop doorgehakt en 100 hoepelroknarcissen geplant. Er was warempel nog een plekje in de achtertuin! Het soort dat ik kocht heet Narcis ‘Spoirot’. Het is genoemd naar Hercule Poirot; de speurneus uit de detective romans van Agatha Christie.

De narcissen staan nu in bloei en ik las op het internet dat ze wel 42 dagen kunnen bloeien. Dat is geweldig nieuws, dan kan ik lekker lang van de citroen gele bloemen genieten. Om ze te bewonderen moet ik wel op mijn buik gaan liggen, want de bloemen zijn maar 10 cm hoog.

Narcis ‘Spoirot’ kan ik jullie aanbevelen. Voor zo’n kleine narcis is altijd wel een plekje te vinden.

Jullie moeten er maar eens naar speuren!



In de achtertuin.


Narcis 'Spoirot', daar ga je voor door de knieën.


Heel bijzonder, de vorm.


En de kleur subtiel.


Aanbevolen!



Reacties

  1. Een hele mooie, daar word ik ook weer hebberig van. Het gele hoepelroknarcisje heb ik ook ergens staan, maar jij hebt wel 100 van deze ´Spoirot´ gekocht. Moet ik ook eigenlijk eens doen, grotere aantallen van een soort.
    Leuk Hetty!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze zijn echt heel mooi!
    Deze narcis doet haar naam wel eer aan, want ze staan ook echt als een hoepelrok wijd.
    En de kleur is prachtig!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hei! I can understand that you recommend 'Spoirot'. Beautiful form and colour. Hilsen Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijke bilderen! Zijn zijn er heel mooi, lente kriebels ;o) heb een fijne tiyd en sorry mijn schrifen is niet zo gut .... liefs, Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb deze variant nog nooit eerder gezien. Wat een mooie narcis!

    Fijne week verder!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja..ik lees een beetje van laatst naar eerst....dus zie dit nu pas...wat een schatjes zijn sit.....
    Heb ze ooit lang geleden eens gehad, die hoepelrokjes.......maar die waren op een gegeven moment ook weer weg, maar ik denk dat ze opgegeten zijn toen door de woelmuizen...ik ga weer op zoek, da's een ding wat zeker is...en ga er ook,beter op letten😊

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten