Papaver somniferum


Verleden week reden we langs een veld vol bloeiende papavers. Het is Papaver somniferum. Wat ziet het er schitterend uit. Deze papavers worden gekweekt voor het zaad. Daar worden broodjes mee gedecoreerd. We zijn gestopt om er wat foto’s van te maken.

Ik moest meteen aan mijn eigen papavers denken die zo prachtig hebben gebloeid in de pluktuin. Afgelopen periode maakte ik veel foto’s van deze papavers. Sommige zijn enkel, andere extreem dubbel, als een gefranjerde pom pom.

De bloemen zijn bij mij al uitgebloeid en de zaaddozen beginnen uit te drogen. Op het moment dat de zaden rijp zijn openen de kleine luikjes bovenop de zaaddozen. Wanneer de wind waait, worden de zaden in het rond gestrooid.

Ik bewonder de natuur. Alles is zo wel doordacht, zelfs het kleinste detail.


Daar word je er stil van.

                                                info over de tuin:

Papaver somniferum.

De hele bloem.

Bijzondere kleuren.

Donker rood.

Close up, donker rode papaver.

De bloem knoppen.

Deze bijzondere had ik verleden jaar in bloei.

Nog een rariteit.

Gefranjerd.

De zaad doos.

Roze.

Het zaad is rijp, de luikjes gaan open bovenop de zaad doos.

Papaver veld onderweg.

Broodje gedecoreerd met papaverzaad.

Reacties