Het "gouden" schepje.

Ik ben gek op (tuin) gereedschap. Het valt me zwaar een goede stand met gereedschap voorbij te lopen zonder iets te kopen. Maar de stand met koperen gereedschap op de tuinbeurs van Beervelde, keurde ik geen blik waardig. Koperen gereedschap; dat is naar mijn idee iets voor een tuinvrouw met gouden kranen in de badkamer. Ik liep er altijd met een grote boog omheen.

Totdat ik deze zomer werd getipt door een oudere tuinvrouw. Zij vertelde me dat het bewerken van kleigrond met koperen gereedschap veel minder kracht kostte. Minder kracht? Dat was wat voor mij!

Afgelopen najaar bezocht ik daarom toch de stand ‘Kopersporen’ op Beervelde. Daar raakte ik in gesprek met Henny Schalen, de standhoudster. ( www.kopersporen.nl)  Zij vertelde me enthousiast over haar koperen gereedschap, dat overigens van brons bleek te zijn.

De voordelen: Het werkt gemakkelijker omdat het scherper is en het kleeft minder aan, roest niet en laat kopersporen achter in de bodem. Deze kopersporen worden door de planten opgenomen en bevorderen de groei.

Thuisgekomen heb ik het schepje meteen in gebruik genomen. En met veel plezier. Het is ongelofelijk dun van materiaal, maar toch heel sterk. Daardoor schept het gemakkelijk in mijn zware kleigrond. De randen zijn scherp en ik kan er heel goed mee ‘schoffelen’ als ik het schepje plat hou.

Wie had dat gedacht in 2014?


Terug naar het bronzen tijdperk!

                                      Voor open tuindagen click hier

Bronzen gereedschap.( Legering van 92% koper met tin)

Henny in de stand 'Kopersporen' op tuinbeurs Beervelde.

Het kleine schepje rechts, heb ik gekocht.

Reacties

  1. Hallo, net je blog gevonden toen ik wat aan het zoeken was via google.

    Ik heb hem meteen in mijn lijst gezet....mijn tuinblog heet Nummer 66......

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik beveel je het schepje van harte aan. Ook verkrijgbaar bij de webshop. Maar een uitstapje naar Beervelde.......

      Verwijderen

Een reactie posten