maandag 2 december 2013

Experiment. Zelf bladaarde maken.


Al weken veeg ik blad. Niet dat ik veel bomen in de tuin heb, maar mijn buren wel. Bij noordenwind valt het blad van de Es, bij westenwind Esdoorn en bij zuidwestenwind komt een bladmix uit het hele dorp in de tuin gewaaid. 

Composteren dacht ik, maar hoe? Ik heb mijn tuin zo intensief beplant, er is geen ruimte voor een compost hoop. De oplossing kwam van het Engelse tuinprogramma Gardener World. In dit programma werd uitgelegd dat het composteren van blad heel eenvoudig kan in een paar vuilniszakken. 

Ik nam een paar lege zakken van potgrond en keerde deze zakken binnenstebuiten, zodat de zwarte binnenkant aan de buitenzijde kwam. (Zo vallen de zakken niet zo op )

Daarna maakte ik wat gaatjes in de zakken, vulde ze met blad en deed er een beetje water bij. De zakken werden dicht gemaakt en verstop in de tuin.

Een jaar later…

Nieuwsgierig zocht ik onder de Rododendron naar de zakken met blad van verleden jaar. Was het bladaarde geworden? Het volume was in elk geval behoorlijk geslonken. Maar toen ik de zakken leegde in de kruiwagen was deze nauwelijks vol! 

Ach, het gaf toch voldoening en ik heb de zakken opnieuw gevuld met bladeren. Ze liggen nu weer voor een jaar onder de Rododendron. De bladaarde heb ik trots in de border geschept. 

Conclusie van het experiment: een grote hoeveelheid bladaarde maken vraagt meer dan zeven vuilniszakken bladeren!

Voor open tuindagen zie onderstaande link:

                             romantischerozentuin.nl

Verkleurende bladeren

Zakken met gecomposteerde bladeren

Er zit zelfs een worm in

De complete hoeveelheid na een jaar

Zakken opnieuw gevuld

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen