Bijzondere bloembollen. Onbekend maakt onbemind.



Er zijn in mijn tuin verschillende bijzondere bolgewassen. Omdat ze minder opvallend zijn dan narcissen en tulpen neem ik ze maar eens onder de loupe.

Allereerst de prachtige Iris bucharia. Het verbaast mij dat deze bollen niet vaker worden aangeplant. 

Het bolgewasje is zo’n 30 cm hoog en komt elk jaar terug. Wekenlang verschijnen er steeds  nieuwe knoppen. De bloemen zijn geel met crème. Is dat niet zonnig? Let op voor slakken, die zijn er net zo dol op als ik.

In de Muscari familie (blauwe druifjes) is meer te ontdekken dan de “gewone blauwe” die overal wordt aangeboden. In de pluktuin heb ik Muscari ‘Golden Fragrance’. Een wel heel bijzondere combinatie van kleur. Geel met aubergine! Nog een onbekende topper, de tweekleurige blauwe Muscari latifolium. Lichtblauw met het donkerste blauw dat je kunt bedenken. De witte Muscari kent inmiddels iedereen. Misschien omdat het wit is?

Over wit gesproken. In een gedeelte van de tuin plantte ik afgelopen najaar 100 Anemonen ‘White Splendour’. Ondanks dat de witte tulpen nog niet in bloei zijn, lijkt het nu al een vrolijke zomerweide.

Zo valt er heel wat te genieten van de bijzondere bloembollen. Ze zijn misschien bij het grote publiek onbekend, maar voor de liefhebber zeker niet onbemind! 

Iris bucharica.

Iris bucharica close up.

Muscari 'Golden Fragrance'.

Muscari latifolium.

Muscari botryoides 'Album'.

Anemoon 'White Splendour'.
    

Reacties