Fruitbomen snoeien.



Voorbij zijn de happy days dat mijn vader een dagje over kwam om mijn drie fruitbomen te snoeien. Die taak rust nu op mijn schouders. Eerlijk gezegd doe ik altijd maar wat…

Maar hoe nu verder? Ik zocht op You Tube naar instructies. Daar vond ik een paar nuttige filmpjes van Stephen Hayesuk, opgenomen in een Engelse appelboomgaard. (de link is onderin toegevoegd) De sfeer van de film stond mij wel aan. Veel wind, af en toe slecht geluid en precies dezelfde opmerkingen die ik ook van mijn vader kreeg.

Verwacht van mij geen advies wat betreft fruitbomen snoeien. Dit is, wat ik er van begreep, de top 5 van wat er weggesnoeid kan worden:
1 Dood hout
2 Takken die elkaar kruisen
3 Takken die naar beneden groeien.
4 Takken die recht naar boven groeien.
Dikke takken die in het midden van de boom groeien.

En verder:
Takken die in een hoek van 45 graden staan moeten behouden worden voor nieuwe groei. (Mits goed geplaatst)
Het midden van de appelboom moet leeg zijn; je moet er een hoed doorheen kunnen gooien.

Met al deze instructies vers in het geheugen ben ik naar mijn appelbomen gegaan. Uit het midden van de boom zaagde ik een tak. Daarna snoeide ik er nog enkele takken uit die naar beneden en naar boven groeiden. Als laatste gooide ik er een hoed door, die uiteraard aan een tak bleef hangen. Ach.

Tevreden ga ik nu wachten op de appelbloesem!

Voor open tuindagen zie: 

                                         romantischerozentuin.nl

Appelbloesem eind april
Fruitboom (appel) gesnoeid
Hieronder het instructie filmpje appelbomen snoeien van Stephen Hayesuk 





























 

Reacties