Obelisk DIY ( Do It Yourself)



Mijn eerste obelisk in de pluktuin.

De eerste door mijzelf getimmerde obelisk was helemaal verrot. Ik besloot een nieuwe te maken. In mijn achterhoofd hoorde ik een stemmetje: Moeilijk! Maar met de opgedane kennis van de eerste obelisk en het voorbeeld erbij zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Het hout zette ik allereerst in de grondverf. Daarna zaagde ik de 4 staanders. Hierop schroefde ik de horizontale latten. Op de staanders legde ik de latten in een X vorm. Zie foto 1. De schuine hoeken tekende ik af, zaagde ze en schroefde deze op de staanders. Alles heel gemakkelijk.

Foto 1. Schuine hoeken aftekenen en zagen.


Na een paar uurtjes klussen had ik de twee zijkanten van de obelisk in elkaar. Zie foto 2. Van boven zette ik er een extra steun latje op voor de stevigheid. Die schroef ik er later weer af.

Foto 2. De zijkanten zijn bijna klaar.


Nu moesten de andere twee zijkanten eraan worden gemaakt. Ik bevestigde eerst de horizontale latten en de steun latjes bovenin. Zie foto 3
Vervolgens monteerde ik de schuine latten. Ik was alleen thuis, dus er was niemand om iets vast te houden. Met mijn been hield ik de lat in de goede richting terwijl ik met mijn schroefmachine in de hand zo vlug mogelijk schroefde zodat niets zou verschuiven. Het moet er leuk uit hebben gezien. Hiervan zijn helaas geen foto's!

Foto 3. De horizontale latjes zijn eraan geschroefd.



Daarna waren de binnenste schuine latten aan de beurt. Daar had je dat stemmetje in mijn hoofd weer: Moeilijk! Hoe moest ik die hoek opmeten? Hoe moest ik dat aftekenen? Talloze keren had ik de hoek verkeerd gezaagd. Te stomp te puntig, te kort te lang! Waar was mijn ruimtelijk inzicht gebleven? De hoek, zie pijl foto 4, kon ik maar niet berekenen. Ik raakte tot het kookpunt van frustratie!!

Foto 4. Hoe moest ik de hoek berekenen?




Op dat moment toeterde mijn vriendin. Tijd om naar de sportschool te gaan. Ik vertelde op de loopband over de hoek die ik niet kon opmeten. “Wat is er dan zo moeilijk aan?” vroeg ze me, om me op te beuren. “Alles!” zei ik grimmig. Maar afstand nemen van de materie hielp wel. Opeens bedacht ik de oplossing: een stukje karton! 


In de schuur slingerde nog de doos van de kerststol. Dat was precies wat ik zocht. Ik scheurde er een reep af, vouwde het op maat en in de goede hoek. Het paste. Eureka!



Foto 5. Eureka! Een stukje karton biedt uitkomst.
Ik sjouwde het gevaarte naar buiten voor een foto. Het begint erop te lijken.

Foto 6. De obelisk begint erop te lijken.

Op de bovenkant van de staanders komt een vierkant stukje hout. Ik boorde er een gat in en bevestigde de knop er bovenop. Deze knop is kant en klaar te koop bij de bouwmarkt. Een obelisk maken is uiteindelijk al uitdaging genoeg! Zie foto 7.

Foto 7. Vierkant stukje hout met gat erin. Knop erop zetten.
 
Tenslotte. Smeer acrylaatkit in de kieren en verf de obelisk. Ik verf hem in de kleur van mijn man zijn favoriete overhemd: Histor Jeansblauw 6762. 

Doe een stap achteruit en bewonder je werk.

Ik zou iedereen willen aanraden: don’t try this at home!!


Obelisk DIY. Klaar voor de tuin.
   Voor open tuindagen zie: 

                                                         romantischerozentuin.nl
 

Reacties