In de schijnwerper: mijn oude klompen.



Wij hebben bij ons huis een oude Zeeuwse boerenschuur. Het voorste gedeelte van die schuur noemen wij “het meidenhok”. Dit gedeelte werd namelijk door mij en onze twee dochters gebruikt om onze spullen in op te bergen. Vandaar de naam. Het staat vol met oude dingen. Iedereen kijkt zijn ogen uit wat ik allemaal heb verzameld. Vaak vraagt men naar het verhaal achter deze "rommel". Elke maand komt een voorwerp in de schijnwerper. Deze keer:

Romantische rozentuin
Mijn oude klompen in het "meidenhok"


Mijn oude klompen.


Toen ik pas met tuinieren begon had ik altijd klompen aan. Mijn buurman had me die aanbevolen. Klompen hadden in zijn ogen alleen maar voordelen. Je schopt ze gemakkelijk uit, het is warm aan je voeten en het voornaamste: als je in de zware Zeeuwse klei moet spitten heb je een harde zool onder je voeten.

In de beginjaren moest er hard aan de grond worden gewerkt. Er was immers niet eens een tuin! Spitten moest ik veel en het liefst voor de winter. Dan kon "de vorst erover". Daar werd de zware klei rul van. Gelukkig was ik toen nog jong en wild en draaide ik mijn hand niet om voor een paar uur spitten. Aan de onderkant van de klompen is te zien hoeveel ze zijn gebruikt. Onder de linker klomp zit een diepe kerf. ( Ik spit nl. met links)

Op de lange duur kreeg ik rare bobbels op mijn wreven. Dat stond natuurlijk niet zo mooi. Ik besloot schoenen te gaan gebruiken in plaats van  klompen. De bobbels verdwenen en mijn oude klompen, afgedankt en afgekloven, verhuisden naar het "meidenhok".

Nu dienen ze uitsluitend voor decoratieve doeleinden. Buitenlandse bezoekers vinden het fantastisch om een paar klompen te zien staan. En wat geeft het. Ik doe graag mee aan dat nostalgische sprookje van windmills, tulips and wooden shoes! 

Voor open tuindagen zie: 


                                         romantischerozentuin.nl


Romantische rozentuin
Onder de linkerklomp zit een diepe kerf van het spitten.

Romantische rozentuin
Klompen op een stoeltje. Fotogeniek.

 



Reacties