Cyclaam met kerstprint



Een paar weken terug ging ik naar de kerstmarkt bij een tuincentrum. Wat waren er leuke kerstbomen opgetuigd. Maar eind november is voor mij veel te vroeg om kerstballente kopen. Wel kocht ik er drie witte cyclamen met kleine bloemen.

“Wat heb je nu voor oma planten”, zei mijn man toen hij thuis kwam. Ik had hetzelfde gedacht toen ik ze kocht, maar die kleintjes….ach, die kunnen nog net.

In de witte overpotjes van Ikea zagen ze er best eigentijds uit. Ik heb onder elke cyclaam een plastic bakje gezet, waar ik elke dag een cm water in doe. Ze bloeien prachtig in het keukenraam op het noorden.

Opeens schoot me te binnen dat ik een keer bij een lezing van Groei en Bloei cyclamen voor in de tuin had gekocht. Volgens de kweker kon ik ze het beste planten op een gortdroog stukje, wat in de zomer beschaduwd was. Bijvoorbeeld aan de voet van een fruitboom. 

Zouden die cyclamen nog leven?

Ik ging meteen kijken onder mijn pruimenboom, waar ik ze had geplant. Inderdaad de cyclamen stonden er nog. Geen bloemen; alleen blad. Op een andere plek, zo’n twee meter verder zag ik nog meer blad. En weer wat verder nog meer. Deze cyclaam had zich spontaan uitgezaaid. Wat een dappere.

Ik maakte er een foto van om bij dit verhaal te zetten. Toen ik deze nauwkeurig bekeek zag ik dat de tekening van het blad precies op een kerstboom leek.

Cyclaam met kerstprint; zo kom je helemaal in de kerstsfeer!

Voor open tuindagen zie: 

                                              romantischerozentuin.nl
  
Cyclaam met kerstprint

Cyclaam in de tuin

Cyclamen voor het keukenraam