Hazelnoten.



Het regent momenteel hazelnoten in de pluktuin. Elke dag ga ik rapen. Ik wil de muizen voor zijn. Die ga ik niet te veel verwennen met een overvloed aan noten! Toen ik de geplukte noten wilde opbergen zag ik tot mijn ontsteltenis dat er nog hazelnoten van verleden jaar lagen. De hoogste tijd om die op te eten. Maar hoe?

Ik zoek een gemakkelijk recept van een hazelnoten taart op internet. Morgen verwacht ik mijn vriendinnen op de koffie. Die kan ik dan verrassen met een hazelnoottaart van noten uit eigen tuin.

De noten moeten eerst worden gekraakt. Ik heb nog nooit een goede notenkraker kunnen kopen dus dat doe ik tegenwoordig maar met de hamer. Na het roosteren moeten de hazelnoten met een keukenmachine worden fijngemaakt. Tja, die keukenmachine heb ik ook niet, dus heb ik de noten in een schone theedoek gedaan en de hamer maar weer gepakt om de noten fijn te slaan. (Ik voel me meer bouwvakker dan een keukenprinses)

Ook het bakblik dat ik heb is iets te groot. Er is geen kleiner in mijn keukenkast. Dan die grote bakvorm maar.
De taart gebakken volgens recept......

Mijn man komt thuis en als hij de dunne taart ziet zegt hij treffend:” Die taart is niet veel dikker dan een hazelnoot!”

Hij had gelijk, dun is de taart, maar de smaak is dik in orde! 

Voor open tuindagen zie:      


                                            romantischerozentuin.nl
 
 
De hazelnoottaart van bovenaf


·         100 gram boter
·        140 gram gehakte hazelnoten (met of zonder velletje)
·        140 gram bloem
·        1 theelepel bakpoeder
·        140 gram fijne kristalsuiker
·         2 eieren
·        100 ml room
·         poedersuiker voor de versiering

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een springvorm van 20 cm in en bekleed de bodem met bakpapier. Smelt in een steelpannetje de boter en laat even afkoelen.

Rooster de hazelnoten en maal ze fijn. Doe de gemalen hazelnoten in een ruime kom en zeef de bloem en een theelepel bakpoeder erboven. Roer om met een houten lepel en voeg dan de suiker toe. Daarna voeg je de natte ingrediënten toe: de eieren, de room en de gesmolten boter. Blijf roeren tot het geheel een mooie samenhang krijgt.

Dan giet je het deegmengsel in de springvorm. Zet de taart dan 35 – 45 minuten in de voorverwarmde oven tot hij goed gerezen is en een mooie gouden kleur heeft. Haal hem uit de oven, laat even afkoelen, verwijder de vorm en laat op een rooster helemaal afkoelen. Je kunt de bovenkant bestrooien met poedersuiker.
 




Reacties