Verwelkingsziekte bij Clematis.


Verleden zomer stond Clematis 'Elsa Späth' uitbundig te bloeien. Van de ene op de andere dag viel mijn Elsa echter slap tegen de roos waarin ze groeide. Omdat het verleden voorjaar erg droog was gaf ik wat extra water, maar dat hielp niets. De Clematis ging gewoon dood. Ik had de verwelkingsziekte!

Ik las op het internet dat het kwam door een schimmel in de grond. Er was niet veel aan te doen. En spuiten tegen elke ziekte in de tuin, daar heb ik sowieso geen zin in.

Dit jaar gebeurde het weer. Nu was het juist erg nat in de tuin. Maar er verwelkte opnieuw een Clematis. Clematis ‘Koningskind’ was dit keer de sigaar. Ik heb de Clematis meteen afgesnoeid. Dat wordt toch niets meer dit jaar.

Clematissen plant ik altijd 40 cm diep. Dat geeft betere resultaten bij verwelkingziekte. De plant heeft dan meer kans om het jaar daarop uit te lopen.

Clematis 'Elsa Späth' die verleden jaar zo treurig verwelkte heeft dit jaar volop bloemen en ziet er gezond uit. Ik heb er moed op dat dit ook volgend jaar met mijn ‘Koningskind’ zal gebeuren.

Het schijnt dat de klein bloemige Clematis soorten er minder last van hebben. Maar om daar nu meteen op te selecteren…. Je moet af en toe een beetje incasseren.

Voor open tuindagen zie: 

              
                                                  romantischerozentuin.nl


Verwelkingsziekte bij Clematis 'Koningskind'

Dit jaar weer helemaal gezond, C. 'Elsa Späth'
 

Reacties