Franse tuinvrouwen, chapeau.


Begin juli ben ik op tuinreis naar Normandië geweest. Ik liet me lekker in de bus naar alle mooie tuinen rijden. www.stichtingtuinreizen.nl

Nu heeft Engeland de naam mooie tuinen te bezitten, maar na deze reis moet ik zeggen dat ook in Normandië heel mooie tuinen zijn. Gezellige vakwerkhuisjes als achtergrond zijn minstens zo aardig als een oude Engelse cottage. En ook een statig Chateau doet het prachtig als achtergrond van een tuin.

De tuinvrouwen werkten allen keihard in hun tuinen. Nu werk ik veel in de tuin, maar zij bezaten tuinen die wel tig keer zo groot waren. Hoe deden ze dat? Werkten ze ook ’s nachts? Het waren kleine, tengere vrouwen. Maar met groot esprit! Allen hadden zwart omrandde nagels door het vele tuinwerk. Het resultaat van hun arbeid was om jaloers op te worden.

Zo’n reisje maakt nederig. Thuisgekomen stond mijn tuin er droevig bij. Hevige hoosbuien hadden de rozen laten versnotteren. Er was volop werk aan de winkel!

Met een hoofd vol inspiratie ben ik aan mijn taak begonnen. Wie weet ga ik dit najaar naar aanleiding van wat ik gezien heb nog het een en ander veranderen.

De conclusie van deze schitterende tuinreis is: Franse tuinvrouwen, petje af!

Voor open tuindagen zie: 

                       
                         romantischerozentuin.nl



Jardin d'Angelique

Jardin Plume

www.lejardinplume.com