Baardirissen, Iris Germanica.



Mei. De baardirissen gaan bloeien. Het warmste plekje van de tuin is voor hen het beste. Ze houden van stoven in de zon...

Een jaar of wat geleden ben ik met mijn man naar Courson geweest. Een geweldige tuinbeurs in Frankrijk, net onder Parijs. Een eind rijden, maar wat je van ver haalt is lekker zullen we maar zeggen.

Ik was weg van de stand met baardirissen van de kweker Bourdillon. Hij had baardirissen in alle kleuren. Ze bloeiden prachtig. Ik kocht er verschillende, maar jaren later zijn de drie sterkste overgebleven, namelijk Night Ruler, Classic Look en Rapture in Blue. Een Iris verzamelaar vertelde me eens dat als Irissen niet willen bloeien, ik ze beter weg kon gooien.

Night Ruler is een bijna zwarte Iris. Deze geurt naar chocolade. Alle tuindames zijn er gek op! Classic Look heeft een combi van wit met een blauw randje. Dat blauw is dezelfde kleur van de doorsnee Baardiris. Ik heb ze samen in een perk geplant. Mooi met de witte Matthiola er onder. En dan Rapture in Blue. De naam zegt het al, verrukking in blauw. Het mooiste lavendel blauw wat er is.

De verzorging is eenvoudig. Na een jaar of vijf zijn de wortels meestal te dicht vertakt. Augustus is de beste tijd om alles er uit te spitten. De dikke wortels breek ik in stukken. De nieuwste delen plant ik lekker ruim uit elkaar. De wortels worden ondiep geplant, zodat de zon er op kan schijnen. Het zijn tenslotte zonaanbidders! Daarna knip ik de helft van het loof af. Zo verliezen de planten niet teveel energie aan uitwaseming.

Wat zijn de tijden veranderd. Reden we vroeger nog naar Courson voor baardirissen, tegenwoordig bestel je ze gewoon over het internet! www.kwekerij-joosten.nl

Voor open tuindagen zie: 

                        
                                                romantischerozentuin.nl


Iris Germanica Classic Look.

Perk vol Baardirissen in combinatie met Matthiola
Iris Germanica Rapture in Blue.
 



Reacties