Baardirissen, Iris Germanica.

Iris Germanica Classic look

Heel veel jaren geleden ben ik met mijn man naar een tuinbeurs in Courson geweest. Courson ligt in Frankrijk, net onder Parijs. Het is een eind rijden, maar wat je van ver haalt is lekker zullen we maar zeggen.

Ik kreeg slappe benen toen ik bij de stand van de Iris kweker Bourdillon aankwam. Hij had baardirissen in alle kleuren! Ze bloeiden prachtig. Ik kocht er verschillende, verblind door hun schoonheid. Jaren later zijn de twee sterkste overgebleven.

Laat ik jullie voorstellen aan deze twee sterke baardirissen van de kweker Bourdillon: 
*Night Ruler is een bijna zwarte Iris. Deze geurt naar chocolade. Alle tuindames zijn er gek op!
*Classic Look heeft een combi van wit met een blauw randje. 
Deze grote baardirissen moet je steunen. Zeker als je zo als ik aan de kust woont.

Er is nog een Iris die ik wil vermelden. Een onbekende topper. Niet van de beroemde Iris kweker, Bourdillon. Het is de Iris die stond te bloeien toen we hier kwamen wonen. Oersterk, licht blauw, valt niet om, de naam helaas onbekend. 

De verzorging van baardirissen is eenvoudig. Kies voor de Iris een plek in de volle zon. De wortels worden ondiep geplant, zodat de zon er op kan schijnen. Het zijn echte zonaanbidders! Ze kunnen goed tegen droogte. Alleen na het planten geef ik de Iris water.

Na een jaar of vijf zijn de wortels meestal te dicht vertakt. Augustus is de beste tijd om alles er uit te spitten. De dikke wortels breek ik in stukken. De nieuwste delen plant ik lekker ruim uit elkaar. Daarna knip ik de helft van het loof af. Zo verliezen de planten niet teveel energie aan verdamping. Lees hier hoe je dit doet Iris verjongen 

Zin in baardirissen? De tijden zijn veranderd. Reden we vroeger nog naar Courson voor baardirissen, tegenwoordig bestel je ze gewoon over het internet! www.kwekerij-joosten.nl

Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers van deze week, hartelijk welkom en veel leesplezier.
Iris Germanica Classic look
Classic Look
Iris Germanica Classic look
Iris Germanica Classic look en late tulpen
Onbekende topper!
Iris Germanica Night Ruler
Iris Germanica Night Ruler
Iris Germanica Night Ruler
Iris Germanica Night Ruler zwart met de geur van chocolade.              
                                       
Iris Germanica Rapture in Blue
Iris Germanica Rapture in Blue.Ook van de beroemde Iris kweker, maar niet de beste groeier.

 Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Bedankt voor je opmerking, ik was vergeten het hokje aan te vinken.