Oude rozen versus nieuwe rozen.

Er zijn heel wat problemen met de rozen in Nederland. Iedereen praat erover. Zelfs in het milde klimaat van Zeeland hebben enkele rozen het bij mij ook niet gered.

Een rondje door de tuin leert het volgende: De roos Peaudouce is helemaal bevroren. Ik heb de roos afgezaagd. De plek was niet zo gunstig. Er zijn meer rozen die bij mij op ongunstige plekjes staan. Bijvoorbeeld, The Prince, Kent en Perle d’Or.  Zij hebben het erg zwaar. Rozen op een zonniger plaats hebben de vorst beter doorstaan.

En dan Marie Pavic. De bezongen roos van januari. (Zie rozen in januari daar ga je van zingen) Ik heb er vier struiken van, op vier verschillende plaatsen in de achtertuin. Eén is heel mooi uitgelopen, terwijl de andere drie het erg moeilijk hebben. Misschien een te koude of natte plek? Er komen nu wel piepkleine rode puntjes aan. Als rozen na de langste dag (21 juni) niet zijn uitgelopen zijn ze echt dood. Dit geldt ook voor andere struiken. Geduld dus, het duurt nog 10 weken!

Tot mijn verbazing zag ik dat de ouderwetse rozen normaal zijn uitgelopen. Geen centje pijn van de afgelopen vorstperiode. Deze soorten hebben door de eeuwen heen al zoveel koude winters doorstaan. Zij hebben het vast overleeft door natuurlijke selectie!

Voor open tuindagen zie: 

                                  romantischerozentuin.nl


Minuscule rozenknop aan Roos Marie Pavic