Rozen in januari daar ga je van zingen.


Een rozentuin bezitten maar over rozen heb ik nog geen letter geschreven. Er is ook zoveel over rozen te vertellen, ik schrijf vandaag over mijn allersterkste en betrouwbaarste roos "Marie Pavic". Even noteren, 12 januari nog met knoppen en volop bloemen! (We hebben natuurlijk nog geen vorst gehad). Te bedenken dat deze roos al vanaf mei staat te bloeien mag het duidelijk zijn dat dit een van mij favorieten is.

"Marie Pavic" is een oude roos en in 1888 voor het eerst op de markt gebracht. Ik heb er nooit een ziekte in gezien, de roos heeft geen doornen, kan in de zon en verdraagt ook heel wat schaduw. De kleur is roomwit in de zomer en zacht roze in de winter. De struik wordt een halve meter tot een meter hoog.

Er is voor komend weekeind vorst voorspeld en daarom ga ik de rozen afknippen en in huis zetten. Terwijl ik deze roos aan het snoeien ben vraag ik me af; wie was Marie Pavic? Ik besluit het te googelen op internet. Geen letter. Dat geeft ruimte voor de fantasie! Was het de vrouw van de rozenkweker of zijn dochter? Zijn maîtresse of een onbeantwoorde liefde? Gezien de kwaliteiten van de roos moet het wel een sterke vrouw zijn geweest. Een soort Tina Turner uit 1888. Ondertussen zoek ik een geschikte vaas voor mijn januari rozen. In de oude weckpot van mijn tante staan ze schattig.

Zojuist moest ik iets hebben uit de keuken, het rook helemaal naar rozen. Zomer in januari; Tina Turner zou zingen: simply the best!

Voor open tuindagen zie: 


                                  romantischerozentuin.nl


Marie Pavic, simply the best